PRESS RELEASES RSS

23/09/2015

French fire-fighters propose 112 as the unique number for emergency services

FNSPF proposes to abandon the emergency number 18 and introduce a common number -112- for all emergency services.

French fire-fighters propose 112 as the unique number for emergency services

For the English version, please see below.

version française

Les pompiers français proposent d’adopter le 112 comme numéro unique pour les appels d’urgence.

La Fédération nationale des sapeurs-pompiers de France (FNSPF) a proposé d’abandonner son numéro historique d’appels d’urgence - le 18 - et de le remplacer par le 112, numéro d’urgence européen. Ce numéro unique permettra de joindre tous les services d’urgence en France.

L’Association pour le numéro d’urgence européen (EENA) se réjouit de cette déclaration. Un numéro d’urgence commun mènera à un système plus efficace, à plus d’économies et contribuera à améliorer sensiblement la connaissance du numéro d’urgence en France.

Gary Machado, Directeur Exécutif de EENA salue cette annonce : "EENA a depuis toujours encouragé une telle réforme et nous félicitons les sapeurs-pompiers français pour cette initiative. Dans un pays où l’on compte actuellement 11 numéros d’urgence, la plupart étant inconnus du public, l’adoption d’un numéro commun pour tous les services d’urgence sera bénéfique à la fois pour les citoyens français et pour les services d’urgence."

Cette proposition répond à la nécessité de rationaliser les services d’urgence en France. Selon la FNSPF, l’adoption d’un numéro d’urgence unique est la solution qui permettra de réduire les coûts et d’éviter la fermeture de plusieurs casernes de pompiers dans le pays.

Plus d’informations:

Pour lire l'article sur le site d'Agence France Presse veuillez cliquer ici.

Pour consulter la proposition faite par France Stratégie en 2013 pour la mise en place d'un numéro d'unique d'appels d'urgence, veuillez cliquer ici.

French fire-fighters propose 112 as the unique number for emergency services

The National Federation of Fire-fighters of France (FNSPF) proposed to abandon the 18 emergency number, used until now to reach the fire brigade and rescue services, and to introduce 112 as the common emergency number for all French emergency services.

The European Emergency Number Association (EENA) welcomes this decision. A common emergency number will lead to a more efficient system, important cost reduction, and help significantly raise awareness levels of the emergency number among people in France.

Gary Machado, EENA Executive Director, said: “EENA has been a supporter of this idea for many years so we would like to congratulate the French fire-fighters for this important initiative. In a country where the amount of emergency numbers recently rose to eleven, most of which are unknown to the public, adopting a common number for all emergency services is going to be highly beneficial both for the French citizens as well as the emergency services.”

The proposal comes as a result of the need to make savings in the operations of the emergency services in France. FNSPF suggests that switching to a common emergency number is a solution that would reduce costs and help avoid the closure of fire stations across the country.

More information:

Article on Agence France-Presse, available here

France strategy proposal for a common emergency number, February 2013, available here.

EENA, the European Emergency Number Association, is a Brussels-based NGO set up in 1999 dedicated to promoting high-quality emergency services reached by the number 112 throughout the EU. EENA serves as a discussion platform for emergency services, public authorities, decision makers, researchers, associations and solution providers with a view to improving the emergency response in accordance with citizens' requirements. EENA is also promoting the establishment of an efficient system for alerting citizens about imminent or developing emergencies.

The EENA memberships include more than 1300 emergency services representatives from over 80 countries world-wide, 80 solution providers, 15 international associations/organisations, more than 200 Members of the European Parliament and over 90 researchers.